home | het wilde oog | architectuur | beeldende kunst | performance | vormgeving |
beuys
| projecten | contact

Het Wilde Oog en Educatie / Workshops
‘Open Dramaturgie’
Open Dramaturgie
Open Dramaturgie
Open Dramaturgie
Open Dramaturgie
foto's Wout Nooitgedagt

Open Dramaturgie

Een paar jaar geleden kreeg Het Wilde Oog post van een kennis. In de envelop zat een pagina uit Trouw (11/11/2001). In het artikel stond Gerardjan Rijnders centraal. Hij stond op het punt afscheid te nemen als artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam.
De focus van het artikel was: ‘De Tien Geboden’.

In open dramaturgisch opzicht is de lading ‘Rijnders en religie’ intrigerender dan ‘Rijnders en toneel’.

Onderaan de krantpagina had de kennis een klein, keurig uitgeknipt gekleurde rechthoek geniet. Afkomstig uit een ‘Weleda-folder’.

Tekst: ‘Nog geen abonnee? Wilt u Weleda berichten 4x per jaar gratis thuis gestuurd krijgen? Knip dan deze bon uit of stuur een kaartje naar Weleda Nederland NV, Postbus 6080, AR Zoetermeer.’

Rijnders, de tien geboden en Weleda gaan een relatie aan vergelijkbaar met wat schrijver Tonnus Oosterhof eens omschreef als het op een ochtend aantreffen van een dode hommel in zijn gang op een Hema-folder met de Suites van Bach op de achtergrond.

Open Dramaturgie heeft veel te maken met de kracht van serendipiteit: door toeval en intelligentie datgene vinden wat je niet zoekt.

In drie weekends verkennen we de kracht en de moeilijkheid van het werken vanuit Open Dramaturgie.

Ter voorbereiding de volgende opdrachten:

  1. Toon een solo waarbij één van de bijgesloten columns uit de serie ‘De allermooiste foto van de wereld’ van Johan de Vos (Volkskrant) als brandstof geldt. Je hebt alle vrijheid.
  2. Neem materiaal mee (talig, beeldend, muzikaal, audiovisueel) dat stamt uit of dat samenhangt met Volkse Tradities.
  3. Sporen: Neem materiaal mee dat ergens achtergelaten is. Baken af in ruimte en tijd. Zie deze opdracht als het betreden van een denkpiste om van daaruit tot ‘ sporen ’ te komen. Het materiaal hoeft niet ‘esthetisch’te zijn, intrigerend wordt de wijze waarop je tot ‘sporen’ komt. Dat mag niet te vrijblijvend zijn. Neem het verzamelde materiaal mee.
  4. Stel, in 2007 stel jij drie nieuwe feestdagen in. Na elkaar of dwars door het jaar heen, up to you. Hoe gaan jouw drie nieuwe feestdagen heten, waarvoor stel jij ze in?
  5. Neem een kledingstuk mee dat kapot mag.

terug naar educatie overzicht