JET, JOB & JÜRGEN, deel 2, De Zonnehof,
Amersfoort
SPAKENBURGER DAMES IN KUNSTZINNIG LABORATORIUM:
Spakenburgse rituelen die plaatsvinden in een buitengewone context.
Het is te zien in de theaterproductie Jet, Job & Jürgen van Het
Wilde Oog.
Waar gaat Jet, Job & Jürgen over ?
Lemmerman: "Eigenlijk is het belangrijker waar het om gaat. We observeren
het dagelijks leven. Vanuit het kijken voel je een soort liefde voor en
de kracht van het leven. Als je ziet hoe de dames Koelewijn plooien en
vouwen.... Je voelt dat de liefde voor de stoffen in de handeling zit.
Het straalt een soort Japanse schoonheid uit. In het vouwen komt een wereld
vrij; de dames zijn verbonden met de handeling. Inge en ik beschouwen
het als ons vak om die handeling als kracht in te zetten, daar op in te
zoomen. Net als in die documentaire van Bert Haanstra waarin het ambacht
van het glasblazen zo mooi in beeld werd gebracht."
De zoon van Corrie, Job, is een bekend kunstenaar. Het werk van de in
Amsterdam woonachtige Spakenburger is populair bij Lemmerman.
Hij laat een door Job Koelewijn vervaardigde kleurplaat van zijn moeder
zien die via SOS Kinderdorpen over de hele wereld verspreid is. In de
tekening zijn stukjes opengelaten waardoor kinderen er hun verbeelding
in kwijt konden.
Het Wilde Oog is eigenlijk een theateratelier. "In een atelier
mag je alles uitproberen. Daarvoor nemen we de tijd. We hebben respect
voor wat is, maar ook het lef om ongewone combinaties te maken. Zonder
dat de eigenheid van de mensen daarbij in het geding is. De dames Koelewijn
zijn bijvoorbeeld Oranjegezind. Nou, dan kun je ze bijvoorbeeld op een
soort oranje skippy-bal laten zitten, een hedendaags stoelontwerp van
Richard Hutten."
Corrie Koelewijn, haar zus Wijmpje en schoonzus Hendrikje luisteren geboeid
naar de best ingewikkelde uitleg van de enthousiaste dramaturg.
Daar waar waarschijnlijk veel in klederdracht gestoken dames afwijzend
zouden reageren, toonden Hendrikje, Wijmpje en Corrie een houding van
‘het is weer eens wat anders’.
"Het is een stukje uitdragen van de cultuur. De klederdracht komt
op deze manier weer eens op een andere manier tot uiting, al is het wel
moeilijk uit te leggen. Met kunst is dat niet erg" is het drietal
van mening. Naast het plooien en vouwen van sjulleken (schorten) vinden
ook andere handelingen plaats. Op het bovenlijf van Jürgen Brucker
worden met paarse wol gevulde ‘ongermussen’
(=de witte gesteven mutsjes die de vrouwen dragen) gespeld door de dames
Koelewijn, waardoor Brucker in een beeldhouwwerk verandert.
Het klinkt allemaal erg modern.
Wijmpje lachend: "We dragen klederdracht, maar zijn wel met de tijd
meegegaan."
Op de vraag hoe men denkt dat de voorstellingen van Het Wilde Oog op dorpsgenoten
over zullen komen, reageert Corrie: "Ik kan me voorstellen dat die
wel even vreemd op zullen kijken als ze ons te midden van dit gezelschap
zien. ‘Hoe zijn jullie hier in vredesnaam bij betrokken geraakt
? Jullie zijn zo conservatief’, heb ik al eens horen zeggen."
Hans Lemmerman:"Het verbinden van rituelen is heel mooi. Als je
maar als een pudding door het leven glijdt, wordt alles heel grijs. Het
geeft dus ook zin aan het leven."
Een stukje uitleg over de inhoud van Jet, Job & Jürgen volgt:
"Jürgen is de centrale figuur. Hij wil graag tradities hebben.
Via andere culturen. Door de Tweede Wereldoorlog is hem dat als Duitser
ontnomen."
Jan Muijs, De Bunschoter, 25 april 2003. |