home | | | het wilde oog | | | architectuur | | | beeldende kunst | | | performance | | | vormgeving | | | | | projecten | | | contact | |
Het Wilde Oog en Educatie / Workshops | |
‘Open Dramaturgie’ | |
foto's Wout Nooitgedagt | |
Open Dramaturgie Een paar jaar geleden kreeg Het Wilde Oog post van een kennis. In de envelop zat een pagina uit Trouw (11/11/2001). In het artikel stond Gerardjan Rijnders centraal. Hij stond op het punt afscheid te nemen als artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. In open dramaturgisch opzicht is de lading ‘Rijnders en religie’ intrigerender dan ‘Rijnders en toneel’. Onderaan de krantpagina had de kennis een klein, keurig uitgeknipt gekleurde rechthoek geniet. Afkomstig uit een ‘Weleda-folder’. Tekst: ‘Nog geen abonnee? Wilt u Weleda berichten 4x per jaar gratis thuis gestuurd krijgen? Knip dan deze bon uit of stuur een kaartje naar Weleda Nederland NV, Postbus 6080, AR Zoetermeer.’ Rijnders, de tien geboden en Weleda gaan een relatie aan vergelijkbaar met wat schrijver Tonnus Oosterhof eens omschreef als het op een ochtend aantreffen van een dode hommel in zijn gang op een Hema-folder met de Suites van Bach op de achtergrond. Open Dramaturgie heeft veel te maken met de kracht van serendipiteit: door toeval en intelligentie datgene vinden wat je niet zoekt. In drie weekends verkennen we de kracht en de moeilijkheid van het werken vanuit Open Dramaturgie. Ter voorbereiding de volgende opdrachten:
|
|