Het Wilde Oog in Zeeland
Een kennismaking met de geest van Hans Lemmerman en Inge van Run en het verruimde perspectief op spel: performiteit vanuit beeld en fysiek.
Enkele voorbeelden van opdrachten.
*Twee spelers: Loop strakke vierkanten in de ruimte.
Laat niet de ego zegevieren. Onderga de grafische beperking van de vierkanten. Varieer in ritme en tempo. Schep muzikaliteit in het beeld. Combineer het voorgaande met een abstracte handeling: Steek twee vingers in de mond, haal ze eruit en steek ze in de lucht.
Combineer het voorgaande met taal: Du bist schön, schlank und braun, sagte er (A). Bloed om bloed (B).
*Twee spelers: Vier glazen, twee gevuld met water. Maak een concert. Zorg dat stilte een bondgenoot wordt. Beheers de muzikaliteit, wees subtiel.
*Drie spelers, elk krijgt een materiaal: Luciferdoosjes, kerstballen, gordijnringen. Onderzoek, na een tijdje ga je op één facet door. Zorg ervoor dat het beeld jou dwingt om door te gaan op één facet.
Wordt gevaarlijker, beheers het materiaal niet vanuit je handen.
Zorg dat je lichaam onderdeel wordt van de compositie.
Zet je stem in vanuit een oergeluid.
Laat het ontstaan. Behoud vormkracht, zorg ervoor dat de emotie niet de overhand krijgt.
Dit wordt gecombineerd met de vraag die in een envelop zit: *Wanneer heb jij je onschuld verloren? Geef daarop een biografisch antwoord. Leer de situatie zintuiglijk-talig om te zetten, als dichter in plaats van als analyticus.
*Revival van de videoclip uit vorige eeuw. Een ieder heeft een dans ingestudeerd en laat dit zien. Vogue (Madonna) wordt gecombineerd met het vervaardigen van een kostuum vanuit meegebrachte plastic tassen. Dans opnieuw maar nu met wapperend tassen-kostuum. Babooshka (Kate Bush) wordt gecombineerd met het leggen van een veld van popcorn. Dans opnieuw en doe het met fysieke interventie in het veld van popcorn. De speelster die de dans uit The Lion King doet, wordt gevraagd nog een keer te dansen, gevolgd door het leggen van grote vellen met daarop afgebeeld Duitse Findelkinder van net na de tweede wereldoorlog. The Ketchup Song (Las Ketchup) wordt een tweede keer gecombineerd met een zwarte voile die over de danseres gedrapeerd wordt.
*Japanse Wellust. Een groep staat tegen de muur, jullie zijn een volgzaam koor, jullie zijn slechts lichaam én gewillig. Eén persoon: Geef bevelen in het Koreaans met stem en fysiek. Volg die op, zorg dat het een wellustig karakter krijgt.
*Hawai-muziek. Je mag alleen met de handen dansen, maar niet symmetrisch. Wees onderzoekend in plaats van ‘op lekker bewegen, op de muziek’. Vang de muziek met je handen.
Leer om theatrale spanning te creëren, laat het denken in verhaaltjes, in rollen en in emoties thuis.
|