home | | | het wilde oog | | | architectuur | | | beeldende kunst | | | performance | | | vormgeving | | | | | projecten | | | contact | |
het wilde oog in de pers |
Hij, Icarus: "De speurtocht langs de maatschappelijke plekken waar ik Icarus-mannen
zou kunnen aantreffen, was alleen al de moeite waard. De ongelooflijke
bureaucratie waar je op stuit. Het Riagg dat mijn verzoek bij voorbaat
al afwees. Een kunstproject ?? Nou, nee, hoor. Outplacementbureaus die
zichzelf glossy en heel creatief aanprijzen, maar als je vraagt naar
een vijftiger die het lef heeft om met zijn maatschappelijke loopbaan
te kappen, is hun eerste reactie direct: Wat levert het ons op? Met Hij, Icarus hoopt Lemmerman een alternatief en tegenwicht te bieden aan de door imago‘s gedicteerde materialistische samenleving, het ‘Flower-Power-gen‘ opnieuw te injecteren, de Nescio-mentaliteit terug te brengen. Maar ook wil hij kunstzinnige disciplines laten integreren: fotografie, vormgeving en theater laten samensmelten tot één ‘Gesamtkunstwerk‘, tot een ode aan acht mannen die het lef hebben om hun kracht en zwakte te laten zien." (‘Mannen met lef, expositie, HIJ ICARUS in het Huis van Bourgondië‘, Cathariene Romijn, Het Limburgs Dagblad, 1/02/2000)."Het is alweer een tijd geleden verschenen maar het verdient toch nog een vermelding in deze rubriek: HIJ, ICARUS van Hans Lemmerman. Het boekje verscheen vorige winter tegelijk met een expositie en het beschrijft de levens van acht mannen die ‘een gevoelige aard combineren met daadkracht‘. De panelen, de foto‘s, kinderfoto‘s van de mannen en reacties
van buitenstaanders op de panelen geven van iedere man een kant-en-klaar
portret. Hoe leven vrijgevochten mannen anno 2001? Regisseur-dramaturg Hans Lemmerman werkt voor zijn projecten regelmatig met de levens van bestaande mensen. In 2000 maakte hij samen met Inge van Run voor het Images Festival het project Surrealistische zelfportretten, in 1997 maakte hij met acht jongeren ‘De Theatertuin‘, waarin hij op zoek ging naar situaties en ervaringen die de jongerencultuur overstegen en toch het adolescente verraadden. In 2010 zal hij hen opnieuw ontmoeten. Ook met de acht mannen ligt een nieuwe ontmoeting in het verschiet: in 2011 wil Lemmerman de mannen opnieuw lokken." (‘Mannen in vrije val, een ode aan de Icarus van Nu‘, Lonneke Kok, TM, nr. 8 oktober 2001)."In het trappenhuis van het oude schoolgebouw en ook op de gang
van de eerste verdieping hangen acht panelen, elk zo groot als een deur.
Ze zijn overdadig beschilderd en vormen met ondermeer fotofragmenten een
collage. Die doet je zowel denken aan de drieluiken uit de late middeleeuwen
als aan de prenten van hindoe-goden, boordevol voorstellingen, terwijl
je toch de indruk krijgt naar één afbeelding te kijken. |