home | | | het wilde oog | | | architectuur | | | beeldende kunst | | | performance | | | vormgeving | | | | | projecten | | | contact | |
projecten Spakenburgse Diva’s in het Mondriaanhuis | |||
Fotografie: Wout Nooitgedagt, Frank Auperlé | |||
Spakenburgse Diva’s in het Mondriaanhuis De kenmerkende Spakenburgse klederdracht past in de Nederlandse kunsttraditie van geometrische helderheid van bijvoorbeeld Bob Bonies, Marijke de Goey, Ronald de Bloeme en hun meester Piet Mondriaan. Zoals Mondriaan bezig was in zijn kunstonderzoek om de ideale verhoudingen van kleur en lijn te veroveren, zo zoekt Het Wilde Oog ook in haar regie met de Spakenburgse Diva’s en kunst naar die relatie. Het Wilde Oog springt met het oeuvre van Mondriaan vrij om; als jazzmusici. Opeens duikt ‘Piet’ op aan een kade in Middelburg of voor het huis van architect Hans van Heeswijk op IJburg. Wordt zijn werk ontkoppeld in landschappen in Soest en Culemborg. Het Wilde Oog creëert zuurstof voor nieuwe betekenisgeving. De expositie laat zien dat de beelden niet alleen een nieuw perspectief bieden op vrouwen in klederdracht, maar dat ook Piet Mondriaan van een nieuw vergezicht wordt voorzien. In de tentoonstelling is een foto opgenomen van Hendrikje Kuis die met een gele verfroller staat voor het beroemde ‘Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III’ (1967-’68) van Barnett Newman, uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Met de serie die Newman maakte (onder de gelijknamige titel) gaf hij commentaar op Mondriaan. Hij achtte Piet’s theorie van zuivere primaire kleuren te zeer een geestelijke zaak. Newman wilde ze hun emotionele en fysieke kwaliteit teruggeven. Rood denken, rood voelen. Spakenburgse Diva’s in het Mondriaanhuis: |
|||
terug naar projecten |