Het Nieuwe Verleden:
In Het Nieuwe Verleden vindt een culturele toe-eigening plaats van de Wilde Oog-erfenis.
We delen de kwaliteiten die te zien zijn in de achttien jaar durende 'Wilde Oog-Spakenburg' geschiedenis met de vrouwen uit diverse culturen. We fotograferen hen in Arnhem. In ArtEZ (de kunstacademie in 1962 door Gerrit Rietveld gebouwd en in 2004 uitgebreid met een ontwerp van Hubert Jan Henket).
En bij kunstwerken uit de beroemde Sonsbeekfestivals die vanaf 1949 in Arnhem gehouden zijn. De gemeente Arnhem kocht een aantal kunstwerken aan, die permanent in de stad te zien zijn.
Van Zadkine's 'Phoenix' (1944/1955) en Remi Zaugg's 'The Bridges of Arnhem' (1993) tot aan twee aankopen uit de 2016 editie: 'The Happy Camper Pong' van Louie Cordero en twee muurschilderingen ('Untitled') onder de Nelson Mandela brug van Naamloozz.
Een dynamische omgang met klassieke culturen wordt op beeldend-theatrale wijze zichtbaar gemaakt.
De fotoserie nodigt uit om nieuw te kijken naar de culturen, naar Rietveld's architectuur en naar de Sonsbeek-kunstwerken.
We inviteren Keiko Sato om een ruimtelijk kunstwerk te maken.
Haar werk fascineert ons door de dubbele eigenschap, bekoorlijk en beangstigend. Keiko's vloerinstallaties roepen zowel visioen- als ramp-associaties op. In 'Het Nieuwe Verleden' transformeert zij achttien jaar rekwisieten/objecten/stoffen van Het Wilde Oog. Een landschap van ooit gebruikt materiaal in foto- en filmsessies van Het Wilde Oog.
Een 'gestolde' erfenis leidt tot een energetische installatie.
Deelneemsters: Marion de Klijn, Anne Muller, Sacha Neter, Pink Tarenskeen, Malina Vinayagamoorthy, Lan Nguyen, Froukje Themen, Agneta Lataputty, Wil Pesulima, Juul Jongnain, Magda Berhitu, Greet Kapressy, Lina Domacassé, Judine Thodé, Nabela Zinad.
Fotografie: Frank Auperlé/Chris Laheij.
juni-augustus 2019 : Rozet Arnhem
september-oktober 2019 : Schouwburg Nijmegen
november 2019-juni 2020: Hogeschool Arnhem en Nijmegen, drie locaties
Dit project is mogelijk gemaakt dankzij subsidie van de Provincie Gelderland.
|